REUTERS에 따르면, 애플코리아가 국내 소비자, 중소기업을 위한 1,000억 원 규모의 상생 지원안을 공정거래위원회에 제안했다. 

애플코리아는 국내 이동통신사들을 대상으로 광고비, 보증 수리비 전가 등 ‘갑질’을 했다는 혐의로 공정거래위원회 조사를 받아온 바 있다.

공정거래위원회는 브리핑을 통해 “애플은 이동통신사와 불공정 약관을 고치기로 합의했다”라며, “앞으로 애플이 통신사와 광고비를 분담하는 방안 등을 논의할 예정”이라고 밝혔다. 

애플은 1,000억 원 중 400억 원을 국내 중소기업 제조 및 연구개발 지원센터 건립에, 250억 원을 개발자 교육을 위한 아카데미 설립에 사용하겠다고 말했다. 또한, 250억 원을 기존 아이폰 사용자에 대한 유상 수리 비용 할인에 사용하겠다고 말했다. 

공정거래위원회는 여론을 수렴한 뒤 애플의 제안이 타당하다고 판단될 경우 동의의결안을 마련하고 사건을 종결할 방침이다.  

 


 

Apple Inc.’s (AAPL.O) South Korean unit has proposed measures to address antitrust concerns and offered to provide 100 billion won ($84.02 million) worth of support programmes for small businesses, consumers and others, the country’s competition watchdog said on Monday.

Apple Korea has been under investigation by the Korea Fair Trade Commission over allegations it abused its dominant position by forcing mobile carriers to pay for advertising and warranty repairs, the commission has said.

Apple has agreed to fix “unfair” terms with mobile carriers as part of its proposal, the KFTC said in a briefing. For example, Apple will discuss how to share advertising costs with telecoms firms, which will help reduce burdens to carriers, the KFTC said.

Out of the 100 billion won, Apple pledged to offer 40 billion won to build a centre to support research and development for Korea’s small manufacturers and 25 billion won to establish an “academy” to provide education to developers. Another 25 billion won will be used to give consumer discounts on warranty repair costs and other benefits.

The regulator will close the case without concluding whether Apple did anything illegal if it finds the proposed remedies reasonable after collecting public opinion.