테크크런치가 전한 소식이다.

아이폰(iOS) 버전만 출시돼 운영되던 폐쇄형 소셜네트워크서비스(SNS) ‘클럽하우스’의 안드로이드 베타버전이 미국에서 먼저 출시된다. 해당 어플리케이션은 이후 다른 영어권 국가들을 대상으로 확대한 후 전 세계에서 사용할 수 있게 할 것이라고 말했다.

최근 투자액이 약 40억 달러에 달하는 해당 소셜네트워크서비스는 작년에 아이폰 전용 앱으로 출시되었다. 해당 앱은 작년에 빠르게 인기를 얻었고, 인플루언서, 정치인, 기업가 등이 참여하기 시작했다.

클럽하우스는 “향후 몇 주 동안 지역 사회로부터 피드백을 수집하고, 몇몇 문제를 해결하고 결제 및 클럽 개설과 같은 기능을 추가할 것”이라고 밝히며 올해 초 안드로이드 앱을 개발하기 시작했고 이번 달 외부에서 테스트하기 시작했다. 

한편, AppMagic을 포함한 모바일 인사이트 회사의 데이터에 따르면 최근 몇 달 동안 클럽하우스 설치 수가 급격히 감소했으며 클럽하우스는 이전의 성장을 유지하기 위해 고군분투하고 있다. 이러한 맥락에서 안드로이드 앱에서의 설치 가능 여부는 전세계에 도달범위를 높이는 데 중추적인 역할을 할 것으로 기대되고 있다.

클럽하우스는 잠재적으로 모든 사용자가 초대없이 서비스에 참여할 수 있도록 허용함으로써 성장을 가속화할 수 있다. 그러나 클럽하우스는 대기자 명단 및 초대시스템을 유지하는 것이 “성장을 측정하기 위한” 노력의 일부라고 말했다.

클럽하우스의 안드로이드 출시는 페이스북, 트위터, 디스코드, 스포티파이, 레딧, 링크드인 등의 수많은 SNS플랫폼이 음성기반 소셜플랫폼을 출시할 때에 동시적으로 이루어질 것으로 예견된다.

스페이스(Spaces)라고 불리는 트위터의 클럽하우스 유사플랫폼은 현재 가장 큰 경쟁자로 부상했다. 인도의 유명한 신생 창업자는 스페이스에서 행사를 진행하자 수백명의 청취자가 참여했다.

클럽하우스는 “지속적으로 백엔드를 확장함에 따라 더욱 많은 사람들이 참여가 가능해지고, 언어지원을 확대하여 접근성을 높이면 더욱 개방성을 높일 계획”이라고 밝혔다.

클럽하우스의 베타 안드로이드 앱에는 현재 주제를 팔로우하는 기능, 앱 내 번역, 현지화, 클럽 생성 및 관리, 트위터와 인스타그램 프로필 연결, 결제 기능과 같은 기능이 없다. 

 


 

Clubhouse finally has an Android app that you can download from the Play Store — provided you live in the U.S.

The voice-based social network launched its beta Android app on the Play Store for users in the U.S. on Sunday and said it will gradually make the new app available in other English-speaking countries and then the rest of the world.

The social network, valued at about $4 billion in its most recent fundraise, launched as an iPhone-only app last year. The app quickly gained popularity last year, attracting several high-profile celebrities, politicians, investors and entrepreneurs.

Clubhouse began developing the Android app early this year and started to test the beta version externally this month. In a town hall earlier Sunday, the startup said availability on Android has been the most requested product feature.

“Our plan over the next few weeks is to collect feedback from the community, fix any issues we see and work to add a few final features like payments and club creation before rolling it out more broadly,” the team wrote.

As Clubhouse struggles to maintain its growth — data from mobile insight firms including AppMagic suggest that Clubhouse installs have drastically dropped in recent months — the Android app could prove pivotal in boosting the startup’s reach across the globe.

Clubhouse could potentially — on paper — also supercharge its growth by allowing any user to join the service without an invitation. But the startup said retaining the waitlist and invite system is part of its effort to “keep the growth measured.” (Clubhouse has faced several moderation challenges in recent months.)

Clubhouse’s launch on Android comes at a time when scores of technology giants including Facebook, Twitter, Discord, Spotify, Reddit and Microsoft’s LinkedIn, have either launched their similar offerings — or announced plans to do so.

Twitter’s clone of Clubhouse, called Spaces, has emerged as one of the biggest competitors to the A16z and Tiger Global-backed-startup. An unplanned Twitter Spaces, available on Android as well, hosted by a high-profile Indian startup founder on earlier Sunday attracted hundreds of listeners within a few minutes, for instance.

“As we head into the summer and continue to scale out the back end, we plan to begin opening up even further, welcoming millions more people in from the iOS waitlist, expanding language support and adding more accessibility features, so that people worldwide can experience Clubhouse in a way that feels native to them,” Clubhouse team wrote.

Clubhouse’s beta Android app currently lacks a number of features such as the ability to follow a topic, in-app translations, localization, ability to create or manage a club, link Twitter and Instagram profiles, payments, as well as the ability to change the profile name or user name.

“With Android, we believe that Clubhouse will feel more complete,” read the blog post.