출처. AP연합·EPA연합

 

 

 

CNBC에서 전한 뉴스이다.

 

 

일론 머스크가 2022년 트위터를 비공개로 전환한 이후, 메타는 몇 달 전부터 트위터와 수많은 복제품 앱에 대항할 수 있는 트위터와 같은 텍스트 기반 소셜 미디어 네트워크를 개발하기 위해 노력해왔다. 이 계획의 소식은 메타의 CEO 마크 저커버그의 공개적인 싸움을 불러일으켰고, 라스베가스에서 물리적 ‘케이지 매치’를 벌이자는 농담이 나오기도 했다.

메타는 텍스트 업데이트를 공유하는 독립형 분산형 소셜 네트워크를 모색하고 있다고 밝혔으나, 앱의 성격이나 이름에 대한 자세한 내용은 밝히지 않았다.

메타는 블루스카이(BlueSky), 마스토돈(Mastodon)과 같은 신생 경쟁사들에 비해 많은 사용자들이 이미 페이스북과 인스타그램에 통합되어 있다는 점에서 큰 이점을 누리고 있다. 또한, 브랜드 및 광고주와의 오랜 관계를 누리고 있어 출시와 동시에 수익을 창출할 수 있는 잠재력을 가지고 있다.

그러나 메타 및 소셜 미디어 업계 전반의 신뢰와 안전팀이 크게 줄어든 것을 감안하면 콘텐츠의 조정이 어려울 수 있다. 머스크 인수 후 논란의 여지가 있는 콘텐츠가 급증하면서 많은 광고주들이 트위터를 떠났다. 오보 증폭에 대한 비판을 받고 있는 메타도 비슷한 우려로 인해 새로운 서비스에 광고주를 대거 유치하는 데 어려움을 겪을 수 있다.

다음은 지금까지 보도된 내용이다.

 

 

메타의 트위터풍 앱 ‘P92’가 인스타그램 계정과 연동된다.

지난 3월 Platformer가 보도한 바에 따르면 이 앱의 코드명은 ‘Project 92’ 또는 ‘P92’이며, 지난 6월 Verge의 보도에 따르면 메타는 이를 ‘Threads’라고 부르는 것을 고려하고 있다. 이 앱은 인스타그램에 깊숙이 통합되어 기존 소셜미디어 플랫폼의 정보를 통합할 것이다. 메타의 수장은 유명인이나 콘텐츠 제작자를 포함한 유명 사용자들이 ‘건전하게 운영되는’ 플랫폼을 원한다고 말했다.

스크린샷을 보면 SSO(싱글 사인온) 기능이 있고, 랜딩 화면에는 ‘Log in with Instagram’이라고 표시되어 있다.

메타는 기관, 유명인, 언론사와의 기존 관계를 활용해 사용자와 콘텐츠 생산자를 끌어들이고, 이를 통해 광고 수익을 창출하고 고령화된 사용자층을 활성화할 수 있다고 판단한 것으로 보인다.

 

 

Mastodon과 협력하는 플랫폼

The Verge가 입수한 렌더링 이미지에 따르면, 사용자 인터페이스는 트위터 피드와 매우 유사하며, 아이콘과 심볼은 현재 인스타그램의 사용자 인터페이스를 반영하고 있다. 익숙한 UI는 사용자가 액티비티펍(ActivityPub) ‘분산형’ 소셜 네트워크를 촉진하기 위해 고안된 소셜 미디어 프로토콜로, 서로 다른 플랫폼이 서로 효과적으로 연결될 수 있도록 하는 가능하게 한다.

이 통합은 트위터의 경쟁사인 마스토돈(Mastodon)과 같은 액티비티펍 기반 시스템도 Project 92와 상호 연결될 수 있음을 의미하며, The Verge가 공개한 렌더링 이미지는 이 통합을 잘 보여주고 있다.

 

 

유명 인사들의 플랫폼 참여 협상 중

메타의 최고 제품 책임자 크리스 콕스(Chris Cox)는 달라이 라마, 오프라 윈프리를 포함한 유명 인사들과 출시 시 플랫폼 참여에 대한 협상을 진행 중이라고 말했다고 한다. 달라이 라마는 인스타그램에서 200만 명 이상의 팔로워를 보유하고 있으며, 윈프리는 2300만 명 이상이다. 유명 파워유저들은 Meta에게 처음부터 수익화할 수 있는 매력적인 청중을 제공하고, 트위터보다 먼저 앱을 홍보하는 데 도움이 될 것이다.

 

 

메타는 올 여름 출시를 목표로 하고 있다.

블룸버그 등의 보도에 따르면, 이 회사는 마크 저커버그가 트위터를 인수한 지 몇 달 후인 1월에 플랫폼 구축에 착수해 올 여름에 앱을 출시할 예정이다.

 

 

 


 

 

 

기사원문 : CNBC (2023.06.22) <Here’s what we know about Meta’s planned Twitter competitor that has Elon Musk upset>

 

 

 

For months, Meta has been working on a Twitter-like, text-based social media network that would compete with Twitter and the bevy of clone apps that have gained prominence since Elon Musk took Twitter private in 2022. News of the plans have inspired a public spat between Musk and Meta CEO Mark Zuckerberg, culminating in a joking challenge to engage in a physical “cage match” fight in Las Vegas.

Meta previously confirmed to CNBC that it was “exploring a standalone decentralized social network for sharing text updates,” but didn’t offer further details on the nature or name of the app.

Meta enjoys a significant advantage over upstart competitors like BlueSky or Mastodon, given how many users are already integrated into Facebook and Instagram. It also enjoys longstanding relationships with brands and advertisers which could provide revenue at launch.

But given deep cuts to trust and safety teams at Meta and throughout the social media industry, content moderation may prove to be a challenge. Many advertisers fled Twitter after controversial content surged in the wake of Musk’s acquisition. At Meta, which has faced scrutiny over its amplification of misinformation, similar concerns may undercut its ability to entice advertisers en masse to a new offering.

Here’s what’s been reported so far.

 

 

Meta’s Twitter-like app P92 tied to Instagram accounts

The app is codenamed Project 92 or P92, Platformer reported in March, and Meta is considering calling it Threads, according to a June report from the Verge. It will reportedly be deeply integrated into Instagram, populating information from the existing social media platform. A top Meta executive reportedly said that high-profile users, including celebrities an content creators, were looking for a “sanely run” platform.

A screenshot shows an SSO, or single-sign on feature, with the words “Log in with Instagram” on the landing screen.

Meta clearly believes it can lever its existing relationships with institutions, celebrities, and news organizations to attract users and content generators, which in turn would feed advertising revenue and revitalize an aging user base.

 

 

The platform will work with Mastodon

Renders obtained by the Verge show a user interface that is uncannily similar to Twitter’s feed, with iconography and symbols that mirror Instagram’s current user interface. The familiar UI will likely make it easier for users to grapple with a reported integration with ActivityPub, a social media protocol designed to promote “decentralized” social networks, allowing different platforms to effectively connect with each other.

The integration means that systems that also run on ActivityPub, like Twitter-competitor Mastodon, would have interconnectivity with Project 92. A render shared by the Verge prominently showcases that integration.

 

 

High-profile figures are in talks to join the platform

Meta chief product officer Chris Cox reportedly said the company was engaging with public figures, including the Dalai Lama and Oprah Winfrey, about joining the platform at launch. The Dalai Lama has over two million followers on Instagram; Winfrey has over 23 million. High-profile power users would give Meta a monetizable and captive audience from the outset, and could help propel the app ahead of Twitter.

 

 

Meta is pushing to launch this summer

The company began building the platform in January, a few months after Musk took over Twitter, and Meta plans for the app to be available this summer, according to reports in Bloomberg and elsewhere.