중국 화웨이, 서방 견제에도 올해 1천억 달러 매출 달성 | SBS 뉴스

 

중국의 IT 기업 화웨이(Haywei)의 매출 성장은 2020년 미국의 제재와 코로나 19로 인한 생산 중단으로 해외 판매가 감소하면서 급감하였다고 지난 수요일 회사는 발표했다.

화웨이의 매출은 중국을 제외한 모든 시장에서 축소되며 하락세가 나타났다. 화웨이는 지난 2019년 미국에서 블랙리스트에 올랐으며, 미국의 모든 회사는 국가의 허가없이 제조 부품을 조달하는 것이 차단되었다.

이런 상황에서 화웨이의 스마트폰 판매는 급격히 감소되었다. Counterpoint Research의 데이터에 따르면 2020년 4분기에 화웨이는 전 세계적으로 3300만 대의 스마트폰을 출시했는데 이는 전년 대비 41% 감소된 수치이다.

화웨이의 매출은 2020년 8,914억 위안으로 전년 대비 3.8% 증가했지만 이는 2019년 연간 성장률 19.1%에서 감소된 수치이다.

화웨이는 스마트폰, 태블릿 및 컴퓨터를 포함한 소비자 비즈니스에서 발생한 수익이 급감했다. 해당 부문의 성장은 2019년 34%에서 전년에는 3.3%로 떨어졌다. 화웨이의 켄 후(Ken Hu) 회장은 지난 13일 기자 회견에서 “미국의 규제가 화웨이의 사업, 특히 휴대전화 사업에 영향을 미쳤고 이에 지난해에는 완만한 성장세를 보였다”고 말했다.

화웨이의 엔터프라이즈 비즈니스 매출은 전년대비 23% 증가한 1,000억 RMB에 달하는 등 호조를 보였다. 통신사업 매출은 연간 0.2% 증가한 3000억 RMB로 2019년 3.8%에 비해 둔화되었다.

당사의 순이익은 646억 RMB를 기록해 전년 대비 3.2% 증가했지만 2019년(5.8%)보다는 둔화된 결과로 나타났다.

회사 전체 매출에서는 중국이 차지하는 비중이 훨씬 컸다. 중국은 작년 수입의 거의 3분의 2를 차지했다. 2019년 중국 매출이 매출의 60%를 밑돌았다.

 


 

Revenue growth for Chinese telecommunications equipment maker Huawei fell dramatically in 2020 as overseas sales shrank in the wake of US sanctions and disruptions caused by the Covid-19 pandemic, the company reported on Wednesday.

Why it matters: The decline comes as Huawei’s revenues shrank in all markets but China. Huawei was placed on a US trade blacklist in 2019, blocking the company from sourcing US-made components without permission.

  • Huawei has faced pushback across international markets as countries around the world place restrictions on rolling out the company’s telecommunications equipment.
  • Huawei’s smartphone sales have fallen drastically since the ban. In the fourth quarter of 2020, Huawei shipped just 33 million handsets globally, down 41% year on year, data from Counterpoint Research showed.

Details: Huawei’s revenue reached RMB 891.4 billion in 2020, up 3.8% year on year, but down from an annual growth rate of 19.1% in 2019.

  • The company saw revenue from its consumer business—which includes smartphones, tablets, and computers—fall off a cliff. Growth in this segment fell from 34% in 2019 to 3.3% last year.
  • “The US restrictions have impacted our business, especially our mobile phone business, and that resulted in modest growth last year,” Ken Hu, Huawei’s rotating chairman, said during a press conference on Wednesday.
  • Sales from the company’s enterprise business were a bright spot, increasing 23% year on year to reach RMB 100 billion. Revenue from its carrier business increased just 0.2% annually to RMB 300 billion, slowing from 3.8% in 2019.
  • The company’s net profit hit RMB 64.6 billion, up 3.2% on the year but slower than the 5.8% in 2019.
  • China accounted for much larger portion of the company’s overall sales. The country made up nearly two-thirds of its revenue last year. In 2019, sales from China accounted for just under 60% of its revenue.