중국의 자동차 회사 BYD가 2020년 베이징 오토쇼에서 공개한 Han EV 시리즈 모델

중국 자동차 회사인 비야디(BYD)는 전년대비 전기차 판매량이 11% 감소했음에도 불구하고 중국의 주요 신생기업들보다 훨씬 더 많은 고급 전기차 세단을 판매하였다고 CNBC가 보도했다.

미국 부호 워런 버핏(Warren Buffett)이 투자한 BYD는 지난 화요일 전지식 전기승용차 판매량이 11% 감소한 13만 970대를 기록했다고 발표했다. 상업용 가솔린 자동차를 포함한 전체 매출액은 7.45%가 감소한 것으로 밝혔다.

그러나 이러한 부진에도 12월에는 배터리 구동 및 플러그인 하이브리드 전기차(PHEV)의 판매대수가 전년(2019년) 동월 대비 150% 이상 증가하는 등 호조를 보였다.

비야디의 전기차 한(HAN)의 판매량도 7월 출시 이후 매달 증가하여 11월에 1만대를 돌파했다. (12월의 판매량은 제공되지 않았다.)

9월 하순, 비야디는 8월에 신형 고급 전기세단 4000대를 납품했으며 당시 주문량은 4만대를 넘어섰다고 밝혔다. 이 차량에는 순수 전기(EV)버전과 플러그인 하이브리드(PHEV) 버전이 있었다.

이러한 비야디의 판매량은 중국 자동차 제조업체인 니오(Nio) 전기차의 판매량과 유사하게 기록중이며 다른 신흥기업인 리샹(Li Auto)나 샤오펑(Xpeng)보다 호조를 보이고 있다.

한편, 비야디의 경쟁 3사 중 가장 우수한 성적을 거둔 니오는 12월에 7,000대 이상인 월 최고치 납품을 기록하며, 2020년에 총 4만 3728대가 납품되어 판매량이 전년대비 두 배 이상 증가했다고 밝혔으며 니오는 이번 주 토요일에 첫 번째 세단을 공개할 계획에 있다.

 


 

BEIJING — Chinese automaker BYD is selling far more luxury electric sedans a month than the leading start-ups in the country, even though sales of electric passenger cars fell 11% last year.

BYD, backed by American billionaire Warren Buffett, disclosed late Tuesday that sales of battery-powered electric passenger cars fell 11% to 130,970 units last year. Overall sales, including that of commercial and oil-fueled vehicles, fell 7.46%.

However, sales improved in December, with that of battery-powered and plug-in hybrid electric vehicles surging more than 150% from the same month in 2019 to 27,594 units.

Sales of BYD’s “Han” electric car have also increased every month since the July launch to surpass 10,000 units in November. December figures weren’t available. That’s according to a transcript of an investor call accessed through the Wind Information database.

In late September, BYD said it delivered 4,000 units of the new luxury electric sedan in August, and that orders had topped 40,000 at that time. The vehicle comes in both pure electric and plug-in hybrid versions.

At these sales levels, the “Han” model alone is selling just as well as electric vehicles from Chinese automaker Nio, and better than that of other start-ups Li Auto and Xpeng.

The best performer of the three, Nio, said deliveries more than doubled last year to 43,728 vehicles, with a monthly high of more than 7,000 units in December. Nio plans to reveal its first sedan on Saturday.