China swoops on algorithms in latest tech clampdown

 

로이터 통신이 전한 소식이다.

최근 중국 정부는 인터넷 단속에 관한 광범위한 규칙을 발표하며, 기업이 사업을 추진하기 위해 사용하는 알고리즘에 대한 감독을 강화하려고 하고 있다.

중국 사이버 공간 관리국(Cyberspace Administration of China)은 지난 금요일 성명에서 기업은 기업윤리와 공정성 원칙을 준수해야 하며, 사용자가 많은 비용을 지불하도록 유도하거나 공공질서를 어지럽힐 수 있는 알고리즘 모델을 세워서는 안 된다고 밝혔다.

해당 가이드라인에는 알고리즘 추천 서비스를 쉽게 끌 수 있는 선택권을 사용자에게 주자는 제안도 포함돼 있어 미국과 유럽 정부에서도 표적이 되었던 인터넷 분야에 대한 소비자의 발언권이 확대되고 있다.

베이징 소재 컨설팅업체 트리비움차이나(Trivium China)의 기술 정책 연구책임자인 켄드라 셰퍼(Kendra Schaefer)는 “이번 정책은 중국의 기술규제가 단순히 유럽연합(EU)의 데이터 규제와 보조를 맞추는 것이 아니라 이를 넘어서는 순간”이라고 말했다.

이번 조치는 전자상거래 거대기업 알리바바 그룹을 포함한 중국 거대 기술 기업에게 직접적인 영향을 미칠 것으로 보이나 해당 조치에 대해 알리바바 그룹은 논평을 삼갔다.

알고리즘 임은 얼굴 인식 도구에서 소셜 미디어 플랫폼에 이르기까지 모든 기술에 사용되고 있으며, 기술 회사가 개인정보를 보호하지 못하고 허위사실을 유포할 수 있다는 이유로 전세계적으로 비난을 받고 있다.

중국의 관영 매체들은 기업이 알고리즘을 이용해 사람들에게 구매와 판촉을 강요했다고 비난했다.

한편, 미국 백악관은 기술 기업이 허위 정보를 근절하기 위해 알고리즘을 수정해야 한다고 요구하며 페이스북을 지적했으며, 유럽연합은 불법 콘텐츠를 처리하기 위해 더 많은 조치를 취하지 않을 경우 IT 대기업에 벌금을 부과할 수 있는 규정 초안을 마련했다.

CAC는 “9월 26일까지 공개 협의를 위해 공개된 가이드라인 초안에 따라 중국 당국이 알고리즘을 점검하고 문제가 발견되면 수정을 요청할 수 있다”고 덧붙였다.

 


 

China is seeking to tighten oversight of the algorithms technology companies use to drive their business, issuing far-reaching draft rules in Beijing’s latest move to crackdown on its internet sector.

The Cyberspace Administration of China said in a statement on Friday that companies must abide by business ethics and principles of fairness and should not set up algorithm models that entice users to spend large amounts of money or spend money in a way that may disrupt public order.

The guidelines include a proposal that users be given the option to easily turn off algorithm recommendation services, giving consumers a greater say over an area of the internet that has also been the target of authorities in the United States and Europe.

“As far as I’m concerned, this policy marks the moment that China’s tech regulation is not simply keeping pace with data regulations in the European Union but has gone beyond them,” said Kendra Schaefer, head of tech policy research at Beijing-based consultancy Trivium China.

The move will directly impact some of China’s biggest tech companies with shares in e-commerce giant Alibaba Group falling as much as 5.2% in Hong Kong. The company was not immediately available to comment.

Algorithims are used in a whole suite of technologies – from facial recognition tools to social media platforms — and tech companies have come under fire globally for failing to protect users’ privacy and for allowing the spread of disinformation.

In China, state media have accused companies of using them to pressure people into purchases and promotions.

The White House has called on tech companies to tweak their algorithms to root out false information and has singled out Facebook, while the European Union has drafted rules that threaten fines on big tech firms if they do not do more to tackle illegal content.

Under the draft guidelines, which are open for public consultation until Sept. 26, Chinese authorities will be able to inspect algorithms and request rectifications should they find problems, the CAC added.