사과

 

최근 애플의 iOS 14.5 업데이트가 진행되자 이러한 개인정보 보호정책을 우회하려는 중국 기술기업들의 시도가 일부 있었다. 이에 애플은 바이두(Baidu), 바이트댄스(ByteDance), 텐센트(Tencent)와 같은 기업들에게 사용자 개인정보 보호 정책을 위반하지 말 것을 요구하였다. 더 나아가 애플은 이러한 행위가 지속될 경우에는 개인정보보호 정책을 위반한 회사의 애플리케이션을 앱스토에서 삭제할 것이라고 경고하였다.

애플은 iOS 14.5 업데이트를 진행하며 애플 기기에서 어플리케이션을 사용시 타겟 광고에 대한 허가를 사용자에게 받는 액세스를 추가하도록 하였다. 페이스북과 바이트댄스 및 바이두와 같은 회사의 경우, 사용자 개인정보 보호정책에 대한 새로운 변경으로 인해 사용자가 데이터 추적에 동의하지 않을 수 있으며, 이는 해당 플랫폼의 광고 수익에 상당한 영향을 끼칠 것으로 예상된다.

중국 파이낸셜타임즈(FT)는 바이두, 바이트댄스, 텐센트 등의 기업이 중국광고ID(Cina Advertising ID)라는 시스템을 이용해 애플의 개인정보보호정책에서 파생되는 문제를 해결할 계획이라고 보도하였다. 해당 보고서에 따르면 CAID는 중국 광고협회와 정부 싱크탱크이 합작으로 개발한 시스템이라고 한다. 제안된 시스템은 앱이 명시적인 동의 없이 광고 목적으로 사용자를 추적할 수 있도록 하는 고유한 ID를 가진 사용자를 식별하게 된다.

이에 대해 애플은 성명을 내고 애플의 새로운 개인정보 보호정책을 무시하려는 애플리케이션은 앱스토어에서 삭제할 것이라고 이야기했다. “앱스토어회사의 경우, 사용자 개인정보 보호정책에 대한 새로운 변경으로 인해 사용자가 데이터 추적에 동의하지 않을 수 있으며, 이는 해당 플랫폼의 광고 수익에 상당한 영향을 끼칠 것으로 예상된다.

애플은 회사의 지침을 준수하지 않는 응용 프로그램(어플리케이션)을 제거할 권한이 있음을 분명히 했다. 그러나 애플은 이제 개인 정보 보호 지침을 시행하는 것 이상의 요소를 고려해야 한다. 향후 성장, 마케팅 및 지정학적 요인까지도 애플이 향후 앱 개인 정보 보호 정책을 얼마나 엄격하게 시행할지 결정하기 전에 고려해야 할 문제이다.

바이두와 바이트댄스 같은 주요 중국 IT 기업은 타켓 광고를 위해 사용자 데이터에 의존하는 페이스북과 같은 회사의 고민과 결을 같이한다. 그러나 바이두와 바이트댄스는 이제 CAID와 CAID 시스템을 지원하는 중국 정부의 도움을 받는다. 따라서 애플의 경우 CAID를 허용하기도, 애플스토어에서 해당 어플들을 모두 거부하는 결정을 진행하기도 어려운 상황이 되었다. 사용자 개인 정보를 보호하려는 노력은 중국 정부의 방향에 부딪히고 중국 소비자를 모두 잃을 가능성을 포함하여 다양한 위험요소가 존재한다.

애플이 개인 정보 보호 규칙을 시행하고 새로운 변경 사항을 우회하려는 회사를 제거하면 Wechat 및 Tiktok과 같은 인기가 높은 애플리케이션이 iOS 기기에서 사라진다. 애플의 매출에도 이러한 사항은 영향을 끼칠 것으로 보인다.

 

애플, 중국에 두번째 데이터센터 착공 > 테크뉴스 | KMUG 케이머그

중국의 미디어매체 Pandaily가 전한 소식이다.

Business Insider의 보고서에 따르면 미국과 중국은 2020년 APPLE 순매출의 10% 이상을 차지했다. 중국 시장은 400억 달러 매출을 올렸으며 이는 미국에서 발생한 매출 1,090억 달러의 매출에 이어 두 번째이다. 중국 스마트폰의 78%는 안드로이드 기기로 아직까지 애플은 중국에서 성장할 수 있는 가능성이 높다. 주요 경쟁사인 구글과 달리 애플은 중국 정부의 검열과 규제 조치에 문제가 발생한 적이 없었다. 중국 정부 당국의 요청에 따라 앱스토어에서 애플리케이션을 제거하는 것 외에도 Apple은 중국 본토 사용자의 데이터를 중국에서 보관했다. 2018년 데이터를 중국 국영 기업으로 이전하기도 하였다. 이러한 조치는 2018년에 심각한 개인정보 문제를 제기했지만 애플은 중국 정부의 지시를 잘 따랐다.

그러나 애플이 이번에도 중국기업만 예외로 삼는다면 페이스북과 같은 기업들과 타 국가의 반발에 직면하게 될 가능성이 높다. 또한 이러한 입장은 사용자 개인정보를 보호하겠다는 원래의 서명에도 어긋날 것이다. 애플은 이미 중국 당국과의 검열에 협조했다는 비판을 국제사회에서 받고 있다.

지정학적 측면에서 보면 중국의 민족주의 정서가 고조되고 있는 가운데 애플도 도전에 직면해 있다. 미국 정부가 화웨이, ZTE, 샤오미 등 중국 기술기업에 대해 잇따라 대책을 시행하면서 중국 내 여론은 애플과 같은 미국 기업에 적대적으로 돌아서고 있다. 일각에서는 중국 기업에 대한 정부 지원과 중국 시장 접근을 차단해 애플과 같은 미국 기업에 대한 대응책 마련을 요구하고 있다. 비록 이러한 여론들이 중국 정부의 정책을 바꿀 것 같지는 않지만, 최근 중국 기업들이 애플의 개인정보 보호 규정을 어길 수 있도록 CAID 시스템이 마련되었을 때 애플도 이러한 요소들을 고려해야 한다.

파이낸셜 타임스의 보도에 따르면, 중국광고협회는 최근 몇 달 동안 무료 시술을 홍보하기 위해 2,000명의 회원을 두고 있으며, 선정된 회사들을 보유하고 있다. 애플은 도구를 알고 있지만 과거 플랫폼을 외면한 것으로 알려졌다. 조만간 CAID가 공개될 예정인 가운데 애플은 중국 내 전략을 고려해 자사의 두 번째 시장에서의 잠재적 피해를 방지하면서 자사의 무결성을 유지할 필요가 있을 것이다.

 


 

Following media reports on Chinese technology companies attempting to bypass Apple’s new privacy policy in its latest 14.5 system update, Apple warns companies like Baidu, ByteDance and Tencent not to violate the latest changes on user privacy. The smartphone company further threatened to take down applications that attempt to evade the new privacy requirements from its App Store.

The California-based technology giant will add new requirements on its iOS 14.5 update to ensure that users’ permission is gained before applications can track them for targeted advertising. For companies like Facebook, Bytedance and Baidu, the new changes on user privacy may lead to users not consenting to data tracking, which will significantly impact those platforms’ advertisement revenue.

In China, Financial Times reported that companies like Baidu, ByteDance and Tencent are planning to work around Apple’s new policy using a system called China Advertising ID (CAID). Financial Times reports suggest that CAID is a system developed by the China Advertising Association and a government think tank. The proposed system would identify users with a unique ID to allow apps to track users for advertising purposes without explicit consent.

In response, Apple issued a statement claiming that the company will take down applications that try to disregard the new requirement. “The App Store terms and guidelines apply equally to all developers around the world, including Apple. We believe strongly that users should be asked for their permission before being tracked. Apps that are found to disregard the user’s choice will be rejected.”

There are other proposed workarounds, such as using fingerprints or device-specified information like IMEI numbers to create unique user identifiers. Apple responded that those attempts had violated the company’s guidelines for more than 10 years.

It is evident that Apple has the power to remove applications that do not comply with the company’s guidelines. However, the American technology company now needs to consider factors beyond enforcing its privacy guidelines. Future growth, marketing and even geopolitical factors are issues that Apple needs to consider before deciding how strict it enforces the upcoming app privacy policies.

Key Chinese technology companies like Baidu and Bytedance are concerned about the new privacy changes, just like other companies such as Facebook that rely on users’ data for targeted advertisements. Yet Baidu and Bytedance now receive help from CAID and also the Chinese government who support the CAID system. Thus for Apple, a decision on keeping a blind eye on CAID or removing applications from App Stores is not as simple. The efforts on protecting users’ privacy could lead to other consequences, including the possibility of facing repercussions from the Chinese government and being shut out of the Chinese consumers’ market.

If Apple is to enforce its privacy rules and remove companies that attempt to bypass the new changes, popular applications like WeChat (owned by Tencent) and TikTok (owned by Bytedance) will vanish from iOS devices. Apple’s sales would also be impacted by not having those applications on its app store.

According to reports from Business Insider, the United States and China accounted for more than 10% of Apple’s net sales in 2020. The Chinese market generated $40 billion in sales, only second to the $109 billion in sales from the United States. There is significant room for Apple to grow in China, as 78% of smartphones in China are Android devices. Unlike its major competitor Google, Apple remains complacent to Chinese government censorship and regulatory measures. In addition to removing applications from its app store at the request of Chinese government authorities, Apple also kept its mainland China users’ data in the country and transferred the data to Chinese state-owned companies in 2018. Those actions raised significant human rights concerns in 2018, yet the company did not reverse its course on taking directions from the Chinese government.

Yet if Apple is to make an exception for those gigantic Chinese companies, it will face backlash from companies like Facebook and other countries. Such a position would also go against its original statement that vowed to protect users’ privacy. Apple is already facing criticism for cooperating with Chinese officials on censorship.

On the geopolitical front, Apple also faces challenges amid China’s increasingly high nationalism sentiment. With the U.S. government implementing a series of measures against Chinese technology companies like Huawei, ZTE and Xiaomi, public opinions in China turn hostile toward American companies like Apple. Some are calling on the government for more support for Chinese companies and to start countermeasures against American companies like Apple by cutting off their access to the Chinese market. Although those public opinions are not likely to change the Chinese government policies, Apple should also consider those factors when the CAID system is in place for Chinese companies to get around Apple’s privacy rules in the recent future.

According to reports from Financial Times, the China Advertising Association has 2,000 members and selected companies in recent months to promote free trials. It is reported that Apple is aware of the tool but chose to turn a blind eye to the platform in the past. With the CAID to be publicly released in the near future, Apple will need to consider its strategies in China to uphold its integrity while preventing potential damages in its second-largest market.