GlobalFoundries campus in Malta, N.Y.
뉴욕 주 몰타의 GlobalFoundries 공장

 

전 세계에서 세 번째로 큰 파운드리인 글로벌 파운드리즈(Global Foundries)의 CEO인 톰 콜필드(Tom Cauldield)는 “올해 반도체 마이크로 칩 공장에 14억 달러를 투자할 계획이며 내년에는 투자규모를 2배 이상으로 늘릴 것”이라고 CNBC와의 인터뷰에서 밝혔다.

콜필드 CEO는 “현재 회사의 제조라인 모두가 풀 가동되고 있고 다른 업체들도 비슷한 상황이지만, 반도체업계 전체적으로 내년 혹은 그 이후까지도 반도체 공급이 수요를 따라가지 못할 것”이라고 점쳤다.그는 “현재 모든 팹이 100% 가동되고 있을 뿐 아니라 가능한 서둘러 생산능력을 확대하는 방안을 추진하고 있다”고 말했다.

반도체 마이크로 칩의 부족은 세계적으로 돌풍을 끌고 있는 전기차 생산의 지연과 대형 가전제품 제조업체의 운영에 큰 영향을 미치고 있다.

이러한 칩의 부족의 해결책을 위해서 콜필드 CEO는 파운드리의 역할을 강조한다며 “글로벌파운드리스와 같은 많은 기업이 수요 급증과 공급 부족에 대처하기 위해 새로운 생산 라인과 질 높은 장비에 수십억 달러를 투자하고 있다”고 밝혔다.

글로벌파운드리스는 미국에 본사를 둔 가장 큰 “순수” 파운드리이며 미국과 독일 및 싱가포르에 공장이 있다. 회사는 2022년 상반기 또는 그 이전에 IPO를 고려하고 있다고 콜필드는 밝혔다.

 

반도체 부족으로 자동차 생산 100만대 차질 - Byline Network

 

Tranceforce에 따르면 GlobalFoundries는 여전히 파운드리 시장에서 7%의 점유율만을 차지하는 비교적 작은 업체이다. 타 파운드리사도 많은 돈을 투자하고 있다.

54%의 시장 점유율을 자랑하는 대만을 본사를 둔 TSMC는 목요일에 수요를 충족시키기 위해서 향후 3년 내에 1,000억 달러를 투자할 계획이라고 밝혔다.

한편, 칩을 설계하고 제조하는 인텔은 3월 23일 파운드리가 되어 다른 회사의 칩을 제조할 계획이라고 발표하며 200억 달러의 미국 칩 제조 공장에 투자를 진행하고 있다.

콜필드 CEO는 이러한 인텔의 변화를 환영하며 새로운 경쟁자로 보지 않는 다고 밝혔다. 그는 “인텔은 컴퓨터나 스마트폰의 심장부에 있는 강력한 CPU 칩에 필요한 가장 작고 가장 밀도가 높은 트랜지스터로 칩을 제조하거나 만드는 데 능숙하다”며 인텔이 파운드리에 진출해도 자신들과 같은 차량용 반도체를 생산하진 않을 것으로 봤다.

특히 “코로나19 팬데믹(세계적 대유행) 이전까지만 해도 반도체 산업이 향후 5년 간 연평균 5% 이상씩 성장할 것으로 예상됐지만, 이제는 같은 기간 내에 거의 2배 이상이나 성장할 것으로 보고 있다”며 “그런 만큼 반도체 공급 부족은 일회성 이슈가 아니며 반도체에 대한 광범위한 수요가 빠르게 늘어나는데 따른 구조적인 현상”이라고 판단했다.

이에 콜필드 CEO는 “이처럼 시장이 요구하는 다양한 반도체 칩을 더 생산하는 데에는 수 개월 정도밖에 걸리지 않지만, (이미 공장이 풀 가동되는 상황에서) 제조업체 입장에서는 장기적 관점에서 설비를 더 늘리는 투자를 해야 하며 통상 그런 증산에는 12개월 정도의 사이클이 소요된다”고 말했다.

 


 

GlobalFoundries, the third-largest foundry, is planning to invest $1.4 billion in its chip factories this year, and will likely double that investment next year, CEO Tom Caulfield told CNBC in an interview.

Caufield said the company’s manufacturing capacity is completely booked and that industrywide semiconductor supply could lag behind demand until 2022 or later.

“Right now all our fabs are not only more than 100% utilized, we are adding capacity as fast as we can,” Caulfield said.

A shortage of semiconductor microchips is causing havoc around the world, delaying car production and affecting the operations of some of the largest consumer electronics manufacturers.

The shortage has highlighted the role of a handful of foundries, which are the factories contracted by semiconductor firms to build chips. Many, like GlobalFoundries, are investing billions in new production lines and upgraded equipment to keep up with the surge in demand and shortfalls in supply.

GlobalFoundries is the largest U.S.-headquartered “pure” foundry, with factories in the U.S., Germany and Singapore. It manufactures semiconductors designed by companies like AMD, Qualcomm and Broadcom. It’s currently a private company owned by the government of Abu Dhabi. The company is considering an IPO in the first half of 2022 or sooner, Caulfield said.

Major investments and rising demand

GlobalFoundries is still a relatively small player, with only a 7% share of the foundry market according to Trendforce. Other foundries are investing big dollars too.

Taiwan-based TSMC, the biggest company in the space with a 54% market share, said on Thursday it plans to invest $100 billion over the next three years to increase its capacity to meet demand.

Intel, which designs and manufactures its chips, announced on March 23 it plans to become a foundry and manufacture chips for other companies. It’s investing $20 billion U.S. chipmaking plants.

Caulfield said he welcomes Intel’s shift and doesn’t see the company as a new competitor. One key difference is Intel is skilled at “bleeding edge” manufacturing or making chips with the smallest and most dense transistors, which are required for powerful CPU chips at the heart of a computer or smartphone.

But Caulfield says the industry shortages, specifically for the automotive world, aren’t because of demand for leading node chips. The shortages are for other parts cars need, like radar chips, which don’t necessarily require the most advanced manufacturing available at the time.

“The auto industry is not having a chip shortage because it doesn’t have CPUs. No one’s saying I can’t build enough computers, it’s all the other chips,” Caulfield said.

Chips that are designed to enable specific features are what GlobalFoundries specializes in.

GlobalFoundries manufactures secure chips for contactless payments, battery power management and touch display drivers. These chips first were used in large quantities for smartphones, but are now included in a wide range of products from cars to appliances, which has created a surge in demand.

However, most of the investments in the foundry world have been for building bleeding-edge, high-speed chips. That all changed last year when the pandemic hit, and sales of electronics including laptops, monitors, and game consoles rose when people bought equipment to work or go to school from home.

Those products require a lot of additional chips beyond the CPU, seeding the start of the chip shortage and highlighting the need for more capacity to build what Caulfield calls “feature-rich” chips. Smartphones and computers also increasingly need non-leading node chips to connect to 5G networks or add additional cameras.

GlobalFoundries warned it will take months before it can increase the number of chips on the market, but that the capacity boost makes sense for long-term investments. “The minute you say, I want to make more capacity, it’s a 12-month cycle,” Caulfield said.

“The semi industry going into Covid was projecting a 5% annual growth rate for five years. We’re projecting that to almost double now,” Caulfield said. “It’s not a one-time thing. It’s a structural shift, that the pervasive need for semiconductors is accelerating.”