What Google Chrome's cookie phaseout means for publishers | The Drum

 

로이터 통신이 전한 소식이다.

구글이 운영하는 크롬 웹 브라우저는 2023년 말까지 쿠키에 대한 추적을 완전히 차단하지 않을 것이라고 24일(현지시간)에 밝혔다. 이는 경쟁사와 규제 당국에서 반독점 우려가 지적된 것에 대한 대처로 여겨진다.

구글은 내년(2022년) 1월부터 쿠키를 통해 개인정보를 수집하는 맞춤광고를 제한하려햇다. 하지만 경쟁사와 시장에서는 구글이 개인정보보호개선이라는 미명 하에 더 큰 시장 점유율을 얻으려는 꼼수라고 비판했다.

유럽 당국도 구글을 대상으로 한 반독점 조사에 착수했다. 구글의 쿠키 퇴출 조치가 경쟁업체에 불리하게 작용할 수 있다는 이유에서다. 논란이 확산하자 구글은 영국 경쟁시장청(CMA)에 쿠키를 퇴출할 경우 최소 60일 전에 이를 신고하겠다고 약속하기도 했다.

비나이 고엘(Vinay Goel) 구글 크롬 개인정보보호 엔지니어링 이사는 24일 구글 블로그를 통해 “(쿠키 중단에 앞서) 생태계 전반에 더 많은 시간이 필요하다”며 “쿠키에 대한 대안을 개발하는 것과 동시에 은밀한 추적을 막기 위한 다양한 장치를 개발하고 있다”고 말했다.

구글은 온라인 광고업체들이 새로운 환경에서 적응하도록 필요한 시간을 주기 위한 조치라고 이유를 설명했다. 또한 구글은 온라인 개인 정보 보호를 더욱 강화하면서 쿠키의 추적 기능을 대체할 수 있는 기술에 대해 광고업계와 협력을 진행하고 있다.

내년 말까지 새로운 기술을 선택하고 최종 테스트를 수행한 다음 CMA에서 기술에 대한 검토가 완료되면 2023년 중반부터 점차적으로 쿠키의 추적을 단계적으로 중단하는 것을 목표로한다고 구글은 밝혔다.

업계 관계자들은 이러한 구글의 대안에 아직까지도 의문을 제기하고 있다. 그들은 구글은 유튜브, 검색 및 기타 서비스를 통해 개인 데이터를 수집할 수 있기 때문에 쿠키를 없애는 것을 목표로 삼는다고 이야기한다. 이러한 데이터 수집의 강점은 구글이 더 많은 광고주를 유치하는 데 도움이 될 수 있다.

한편, 애플의 사파리(Safari)도 유사한 변화를 추진했으나 크롬(Chrome)보다 사용정도가 적기 때문에 업계 내에서의 큰 파장을 일으키지는 못했다.

 


 

Google’s Chrome web browser will not fully block tracking cookies until late 2023, the Alphabet Inc company said on Thursday, delaying by nearly two years a move that has drawn antitrust concerns from competitors and regulators.

Google had wanted to bar reams of ad-personalization companies from gathering users’ browsing interests through cookies from January 2022. But rivals accused the world’s biggest online ads seller by revenue of using improved privacy as a pretense to gain greater market share.

Alphabet shares were up 0.5% in early Thursday afternoon trading. But shares soared for companies that had been scrambling to reduce reliance on cookies. Among them, Trade Desk Inc surged 18%, PubMatic Inc 12% and Criteo SA 10%.

Britain’s Competition and Markets Authority (CMA) after an investigation agreed this month with Google to oversee the Chrome changes. Google said its new timeline was in line with the agreement.

“We need to move at a responsible pace, allowing sufficient time for public discussion on the right solutions and for publishers and the advertising industry to migrate their services,” Vinay Goel, privacy engineering director for Chrome, wrote in a blog post.

The CMA said it was consulting on whether to accept Google’s commitments, and in that context it had been informed of the proposed changes to the timeline.

“If the commitments are accepted they become legally binding, promoting competition in digital markets, helping to protect the ability of online publishers to raise money through advertising and safeguarding users’ privacy,” a spokesperson said.

The U.S. Department of Justice has also investigated Chrome and cookies, Reuters has reported.

The European Union’s competition commission said Wednesday it too was investigating.

Google is working with the ad industry on technologies that could replace the tracking capabilities of cookies while better protecting online privacy.

It now aims to choose new techniques by late next year, do final testing and then gradually phase out tracking cookies starting mid-2023 if the CMA signs off.

Critics question the effectiveness of alternatives. They add that Google can only benefit from the elimination of what are known as third-party cookies because it can continue collecting similar data through YouTube, search and its other popular systems. A data advantage could help Google attract more advertisers.

Apple Inc’s Safari browser has pursued similar changes, but Chrome is used more widely in the United States and Europe.