야놀자 좋은숙박연구소

 

호텔 예약 및 여행업체의 클라우드 기반 시스템 제공 회사인 야놀자(Yanolja)는 2025년까지 고객 기반을 현재의 16배 규모로 확장하여 코로나 이후 빠른 회복을 목표로한다고 밝혔다. 이러한 사업 확장 지역은 동남아시아, 인도 및 아프리카 지역이 될 것으로 추측된다.

코로나19는 많은 기업에 비접촉 시스템을 출시하고, 노동비용 절감에 대한 강한 압력을 주면서 비대면 시스템에 대한 수요가 급증했다. 이로 인해 야놀자는지난 1년 동안 여행 업계 중에 보기 드물게 성장을 보였던 기업으로 남았다.

2005년 온라인 숙박업 예약 대행사로 설립된 야놀자는 2019년에야 클라우드 사업을 시작했다. 현재 Oracle Corp와 경쟁하고 있는 해당 사업은 현재 약 30,000명의 라이선스 사용자를 보유하고 있으며 2025년에는 고객 기반이 50만 명에 이를 것이라고 김종윤 대표는 Businesshala와의 인터뷰에서 말했다.

그는 “코로나 19가 끝나면 매출과 이익이 더욱 개선될 것”이라고 말했다.

지난 해 야놀자는 영업이익은 62억 원에서 161억 원으로 증가, 매출은 44% 증가한 1,920억 원을 기록했다.

해당 실적은 투자자들의 관심을 불러일으켰고 장외 시장에서 야놀자의 가치는 8조 7,000억 원(76억 달러)에 달했다. 싱가포르 국부펀드 GIC와 미국 기업인 Booking Holdings(BKNG.O)는 2019년에 1억 8천만 달러를 투자했다.

 

2021년 3월 유인물 이미지에서 한 사람이 대한민국 서울에서 Yanolja의 Y FLUX 자산 관리 시스템을 사용하고 있습니다.  2021년 3월에 찍은 사진. 야놀자/REUTERS를 통한 유인물

 

소프트뱅크(SoftBank)는 야놀자에 투자하기 위해 논의 중이라고 Financial Times가 지난주 보도했으며, 김 대표는 소프트뱅크 대표와 마찬가지로 논평을 거부했다.

야놀자는 이전에 IPO를 추진하고 있다고 밝혔지만 김종윤 대표는 이러한 계획에 대해서도 언급을 거부했다.

야놀자의 시스템은 호텔은 예약을 관리하고, 비접촉식 체크인을 수락하고, 손님이 방에 없을 때를 추적하여 전기가 낭비되지 않고 방을 보다 효율적으로 청소할 수 있다. 또한 호텔과 여행사에서 데이터를 보다 쉽게 ​​연결할 수 있는 시스템을 제공한다.

한편, 야놀자는 한국에 약 9,000개 호텔을 고객으로 둔 것 외에도 인도네시아, 싱가포르, 말레이시아, 필리핀에 진출한 동남아시아에서 약 6,000개 호텔에 계약을 맺었다. 인도에서는 야놀자가 약 6,000개 호텔을 고객으로 보유하고 있으며, 아프리카에서는 지난해 9월 시장에 진출한 이후 최소 3,000개 호텔이 서비스를 이용하고 있다.

 


 

Yanolja, a South Korean firm that provides cloud-based booking and other systems for hotel and travel companies, said it aims to expand its customer base 16 times by 2025, rapidly recovering from the pandemic. Based on inspired development. in Southeast Asia, India and Africa.

With COVID-19 putting intense pressure on companies to roll out contactless services and cut costs, there has been a surge in demand for its systems. This has made Yanolja a rare beast in the travel industry over the past year — a company that has seen earnings growth.

Founded in 2005 as an online booking agency, Yanolja only launched its cloud business in 2019. The business, which competes with Oracle Corp (ORCL.N) in the highly fragmented sector, now has about 30,000 licensees and the customer base should reach 500,000 by 2025, chief executive Kim Jong-un told Businesshala in an interview. .

“When the barriers to the COVID-19 journey end, our sales and profits are bound to improve,” he said.

Last year, Yanolja came from a loss of 6.2 billion won to 16.1 billion won ($14 million) in operating profit, while revenue rose 44% to 192 billion won.

Its performance has sparked investor interest and in the over-the-counter market where a limited number of its shares are traded, Yanolza was valued at 8.7 trillion won ($7.6 billion) on Wednesday. Singapore sovereign wealth fund GIC and US firm Booking Holdings (BKNG.O) had invested $180 million in 2019.

SoftBank (9984.T) is in talks to invest in Vision Fund Yanolja, the Financial Times reported last week. Kim declined to comment, as did a representative for SoftBank.

Yanolja previously said she was pursuing an IPO but Kim declined to comment on those plans as well.

The company’s systems allow hotels to manage bookings, accept contactless check-in, and track when guests are not in their rooms so that electricity is not wasted and rooms can be cleaned more efficiently. It also provides systems that allow hotels and travel agencies to more easily connect their data.

In addition to about 9,000 hotels in South Korea as customers, Yanolja has signed up to around 6,000 hotels in Southeast Asia, where it has a presence in Indonesia, Singapore, Malaysia and the Philippines. VNLIFE also plans to enter Vietnam soon in partnership with VnTravel, its online travel arm.

In India, Yanolja has around 6,000 hotels as customers, while in Africa at least 3,000 hotels have been using its services since it entered the market in September last year.