CNBC가 전한 소식이다.

반도체 칩 부족과 공급망 제약이 중국 전기 자동차 제조업체에 영향을 미치면서 8월에 니오(Nio), Xpeng(샤오펑)의 성장이 감소했다.

리오토(Li Auto)만이 중국 전기 자동차 회사 중 월간 성장을 유일하게 기록했다.

니오는 7월 7,391대에서 8월 5,880대의 차량만을 인도했다. 회사는 지난 수요일 3분기 배송 예측을 23,000~25,000대에서 22,500~23,500대로 낮췄다. 니오는 글로벌 반도체 칩 부족이 계속되는 “반도체 공급의 불확실성과 변동성”을 원인으로 밝혔다.

그러나 니오는 8월 신규 주문이 사상 최고치를 기록했다고 말했다. 그럼에도 회사의 주가는 지난 수요일 미국에서 0.59% 하락하여 마감했다.

샤오펑은 7월 8,040대에서 8월 7,214대만의 차량을 인도했다고 밝혔다. 샤오펑의 홍콩 상장 주식은 목요일 거래에서 5% 하락했다.

8월 샤오펑은 G3 스포츠 유틸리티 차량의 생산을 자동차의 업데이트된 버전인 G3i로 전환했다. 샤오펑은 이것이 8월 예정된 G3의 일부 인도가 영향을 준 것이라 밝히며 회사는 G3i의 인도가 9월에 시작될 것으로 예상하고 있다고 말했다.

지난 달 실적 발표에서 샤오펑의 CEO He Xiaopeng은 반도체 부족과 같은 공급망 문제가 회사의 “큰 생산 장애물”로 남아있다고 말했다. CEO는 또한 4분기 월 배송량은 15,000개에 이를 것으로 예상한다고 밝히며 이는 8월의 두 배 이상이다.

한편, 리오토는 8월 시장에 나와있는 유일한 모델인 Li ONE  자동차 9,433대를 인도했다고 밝혔다. 이는 7월보다 9.8% 증가한 수치이다. 그럼에도 리오토 주식은 목요일 오후 거래에서 2% 주가가 하락했다.

8월 31일까지 니오는 55,767대, 샤오펑은 45,992대, 리오토는 48,176대의 차량을 납품했다.

글로벌 칩 부족은 자동차 제조사에 지속적으로 영향을 주고 있다. 테슬라(Tesla)의 CEO 일론 머스크는 회사의 새로운 로드스터 인도를 2023년까지 연기할 것이라고 말했다.

 


 

GUANGZHOU, China — Nio and Xpeng deliveries dropped in August as the chip shortage and supply chain constraints hit the Chinese electric vehicle makers.

Li Auto was the only company out of the three to register month-on-month growth.

Nio delivered 5,880 vehicles in August, down from 7,931 cars in July. The company also cut its third-quarter delivery forecast on Wednesday from between 23,000 to 25,000 vehicles to between 22,500 to 23,500 units. Nio blamed the “uncertainty and volatility of semiconductor supply” as the global chip shortage continues.

Nio said, however, new orders reached an all-time high in August. The company’s shares closed 0.59% lower in the U.S. on Wednesday.

Xpeng said it delivered 7,214 vehicles in August, down from 8,040 in July. Xpeng’s Hong Kong-listed shares fell 5% in Thursday trade.

During the month, the company began to transition production for its G3 sports utility vehicle to the G3i, an updated version of the car, at its factory in Zhaoqing, south China.

“As a result, some planned deliveries of the G3 were affected in August. The Company expects to start deliveries of the G3i to start in September,” Xpeng said.

In an earnings call last month, Xpeng CEO He Xiaopeng said that supply chain challenges like the semiconductor shortage remain the “biggest production hurdle” for the company.

The CEO also said he expects monthly delivery volume could reach 15,000 in the fourth quarter, which would be more than double August’s number.

Meanwhile, Li Auto said in August it delivered 9,433 units of its Li ONE car, the only model it has on the market. That’s up 9.8% from July.

The Hong Kong-listed shares of Li Auto were down 2% in afternoon trade on Thursday.

As of Aug. 31, Nio had delivered 55,767 cars, Xpeng had delivered 45,992 vehicles, and Li Auto had delivered 48,176 units.

The global chip shortage continues to hit automakers. Tesla CEO Elon Musk said that the company would be delaying deliveries of its new Roadster until 2023.