CNN에서 전한 뉴스이다.

 

좋은 SF 영화는 환상적이면서 동시에 선견지명이 있다. 먼 은하계로 관객을 안내하기도 하고, 우리가 살고 있는 지구의 가상의 버전으로 현실의 시나리오를 과장하기도 한다.

그러나 이 장르가 가장 뛰어난 것은 현대를 비추는 거울처럼 우리가 살고 있는 세상에 대해 무언가를 드러낼 때이다.

관객으로서 우리는 이런 낙관적인 SF 영화와 비관적인 SF 영화를 모두 좋아하는데, 그 이유는 바로 안전하고 즐거운 환경에서 우리 기술이 제공하는 최고와 최악의 것을 상상력 있게 체험할 수 있는 가상 실험실이기 때문이다.

영화 ‘가타카’, ‘그녀’, 심지어 호러 코미디 ‘M3GAN’과 같은 영화들은 유전자 편집과 인공지능의 발전이 가속화되면 우리의 미래가 어떻게 될지 예언하고 있다. 한편, ‘컨테이젼’과 같은 팬데믹 스릴러는 2020년 코로나19가 전 세계를 격변시킨 이후 개봉 당시보다 더 현실적으로 다가온다.

 

해당 글에서는 과학과 기술에 대해 제대로 이해하고 있는 영화와 여전히 공상과학의 세계에 머물러 있는 영화를 소개한다.

 

 

‘가타카’의 유전자 편집이 현실로 다가온다

 

‘가타카’는 1990년 인간 게놈 프로젝트 시작, 양 돌리 복제 성공 등 1997년 개봉에 이르기까지 실제 사건에서 영감을 얻었다. 야젝(Yaszek)은 이 영화가 유전자의 완전성에 집착하고 그것에 좌우되는 사회를 상상하고 있으며 가정용 유전자 검사에 열광하는 우리 사회를 섬뜩할 정도로 미리 내다본다.

영화에서는 유전자가 사회 계급을 결정한다. 유전자 편집이 표준이 되고, 유전자 편집 없이 태어난 캐릭터는 유전병에 걸릴 가능성이 높은 ‘인바리드’로 간주되며, 유전병을 피하기 위해 유전자 조작을 한 ‘바리드’보다 더 큰 잠재력을 가진다. 항공우주 시설의 청소부인 빈센트 프리먼(에단 호크)은 반신불수인 전 올림픽 선수 제롬 모로(주드 로)의 손톱과 소변 등 유전물질을 이용해 ‘발리드’만이 참가할 수 있는 행성 간 임무에 사칭한다.

‘가타카’는 CRISPR-Cas9이 인간 DNA를 정확하게 편집하는 도구로 도입되기 약 15년 전에 공개되었는데, 지금까지는 대부분 연구 목적으로만 사용되던 CRISPR-Cas9은 유전자 질환 치료에 주목할 만한 변화를 가져올 것으로 보인다: 지난 3월 CNN의 보도에 따르면, 빅토리아 그레이라는 여성은 과학자들이 CRISPR로 치료한 결과 겸상적혈구증후군의 증상이 현저하게 완화되었다고 한다. 과학자들은 그레이의 골수에서 미성숙 세포를 추출해 수정했으며 유전자 편집된 세포는 그레이의 태아성 헤모글로빈을 생성한 것으로 보인다.

그레이가 참여한 겸상적혈구 시험을 포함해 현재 유전자 치료 시험은 체세포 유전자 편집이라는 방식으로 비생식세포를 변화시키는 방식으로 이뤄지고 있다.

그러나 ‘가타카’를 연상시키는 방식으로 인간의 정자, 난자, 배아의 유전자를 선점하고 조작하는 과정(유전적 유전자 편집)은 심각한 윤리적 우려를 불러일으키고 있으며, 2018년 중국 의사 허젠규는 CRISPR-Cas9를 사용하여 두 명의 인간 배아를 변형시켜 HIV에 대한 내성을 갖게 할 수 있다고 발언했지만, 과학계는 그의 연구를 즉각 비난했고 그는 2019년에 3년의 징역형을 받았다.

 

 

‘M3GAN’과’Her’는 AI에 대해 상반된 견해를 보였다.

 

이 영화들은 디지털 동반자에 대한 의존도가 높아지는 것에 대한 기대와 불안을 모두 반영한다.

스파이크 존스 감독의 ‘her’는 호아킨 피닉스가 연기한 테오도어가 고급 AI 운영체제인 사만다와 사랑에 빠지고 그의 사랑에 응답하는 이야기이다. 인간의 감정을 모방하거나 순수하게 느낄 수 있는 AI를 악당으로 만들지 않는 흔치 않은 SF 영화다.

사만다는 아직 우리 세계에 완전한 등가물을 가지고 있지 않다 – Her의 사만다는 렌즈를 통해 물리적 세계를 보고 댓글을 달 수도 있다. 하지만 현실의 AI 기반 가상 비서 혹은 ChatGPT와 같은 인기 있는 챗봇은 인간의 말을 충실하게 모방만 가능하다. 현실의 AI는 완벽하지는 않지만, 광범위한 에세이를 작성하거나 사용자가 던진 복잡한 질문에 답하는 데 사용되고 있다. AI 전문가들은 챗봇이 사용자가 원하는 것을 더 많이 제공하고 사용자의 관심을 끌도록 프로그래밍되어 있기 때문에 허위 정보를 유포하는 데 사용될 수 있다고 말했다.

‘Her’가 AI를 인간화 했다면, 2022년 공포영화 ‘M3GAN’은 시청자들의 공포심을 자극했다.M3GAN은 교통사고로 부모를 잃은 어린 캐디의 돌보미이자 인형으로, 두 사람은 자매와 같은 유대감을 형성한다. 하지만 M3GAN은 안드로이드의 누나라는 임무를 위험할 정도로 무겁게 받아들이고, 캐디와 캐디의 신뢰를 위협하는 인물을 살해한다.

야젝은 로봇을 이용한 간병 도구는 이미 실용화되어 있다고 언급했다: 일본의 양로원에서는 수년 전부터 로봇을 이용해 입소자들을 즐겁게 하고 흥미를 유발하고 있다. 일본에서는 노인 간호의 질이 향상되었는지에 대한 연구가 진행 중이지만, 미네소타주의 일부 노인 요양원에서는 지난해 일본에서 영감을 얻어 미네소타 대학교 덜루스 대학의 전문가들이 만든 로봇을 입소자 관리 루틴에 도입하기 시작했다.

음식을 배달하고, 디즈니 캘리포니아 어드벤처에서 묘기를 부리고, 경찰서를 대신해 폭탄을 처리하는 독립적인 로봇이 있다. 상용 로봇은 M3GAN만큼 현실적이지 않다. 그러나 그녀의 AI 능력(인공일반지능, artificial general intelligence, 인간이 학습할 수 있는 모든 것을 학습할 수 있는 로봇의 능력을 의미)은 현실에 가까워지고 있다.

 

 

‘전염’이라는 전염병 대책이 현실로 다가온다

 

코로나19 사태가 처음 시작되었을 때 많은 사람들이 스티븐 소더버그 감독의 영화 ‘컨테이젼’에 주목했다. 이 영화는 2011년 개봉한 영화로, 치명적인 바이러스가 놀라운 속도로 전 세계로 퍼져나가는 과정을 그린 작품이다. 개봉 당시에는 며칠에서 몇 주 안에 세계가 격변하는 시나리오는 불가능하다고 여겨졌다. 하지만 2020년 코로나19로 인해 사회 대부분이 격리되었을 때, ‘컨테이젼’은 팬데믹에 대한 대응을 예견한 것처럼 보였다.

코로나19 이전에도 미국 에너지부가 운영하는 아르곤 국립연구소의 전문가들은 2012년 이 영화가 사회가 자원 부족에 빠지는 속도와 빠르게 확산되는 바이러스에 대처하기 위해 필요한 집단적 노력을 정확하게 묘사했다고 평가한 바 있다.

온타리오주 트렌트대학의 켈리 맥과이어 부교수는 2021년에 전염병은 백신 개발을 팬데믹 아크의 종착역으로 제시하지만, 우리의 코로나 19 현실에서는 코로나 19 백신과 부스터의 보급에도 불구하고 바이러스가 근절되지 않을 수 있다 수 있다고 언급한다.

2022년 한 연구에 따르면 코비드-19 백신이 300만 명 이상의 사망을 막았지만, 미국 질병통제예방센터(CDC)에 따르면 수십만 명의 미국인이 계속 바이러스에 감염되어 매달 수천 명이 사망하고 있다고 한다. 면역력이 약하거나 백신을 접종하지 않은 사람들은 여전히 심각한 질병과 사망의 위험이 높다.

일리노이대학교에서 공상과학과 추리소설을 강의하는 멜리사 모니크 리틀필드는 현실은 종종 공상과학의 틀을 넘어선다. ‘가타카’, ‘M3GAN’, ‘컨테이젼’과 같은 이야기에는 우리가 살고 있는 세계와 그 방향에 대해 이야기할 만한 가치가 있다.

SF는 과학적 발견이나 기술적 현상을 단순히 예측하거나 논평하는 것이 아니다. 그 대신 자신과 사회, 세상에 대한 우리의 생각을 끊임없이 평가할 수 있는 기회를 제공한다.

 

 


 

 

기사 원문 : CNN (2023.04.14) <In predicting the future of science, a few classic films got it eerily right>

 

Great sci-fi films are both fantastical and prescient. They can whisk viewers to a galaxy far, far away or exaggerate real scenarios on a fictionalized version of our planet.

But the genre is at its best when it holds up a “fun house mirror to our present” and reveals something about the world in which we live, said Lisa Yaszek, professor of science fiction studies at Georgia Tech.

“As audiences, we love both optimistic and pessimistic science-fiction films like these precisely because they are virtual laboratories where we can imaginatively experience the best and worst our technologies have to offer in a safe and fun environment,” Yaszek told CNN.

Films such as “Gattaca,” “Her” and even the horror comedy “M3GAN” have predicted what our future might look like if developments in gene editing and artificial intelligence accelerate.
Meanwhile, pandemic thrillers such as “Contagion” seem even more realistic than they did upon their release after Covid-19 drastically upended the world in 2020.


Here’s what some notable films get right about science and tech — and what’s still the stuff of science fiction.

 


Gene editing in ‘Gattaca’ is now closer to a reality


“Gattaca” drew inspiration from real events leading up to its 1997 release — including the Human Genome Project launch in 1990 and the successful cloning of Dolly the sheep, Yaszek said — and the film imagines a society obsessed with and dictated by genetic perfection. It seems to “eerily anticipate our own society’s current fascination with at-home genetic tests like 23andMe,” Yaszek noted, as well as recent advances in gene editing that hold promise for human health.

In the movie, genetics decide social class. Gene editing becomes the norm, and characters who are born without it are considered “in-valids” with a greater potential for hereditary disorders than “valids,” humans genetically engineered to avoid those illnesses. Vincent Freeman (Ethan Hawke), an “in-valid” cleaner at an aerospace facility, uses genetic material such as fingernails and urine from paraplegic former Olympian Jerome Morrow (Jude Law) to fraudulently join an interplanetary mission reserved for “valids.”

“Gattaca” came out about 15 years before the introduction of CRISPR-Cas9 as a tool used to make precise edits to human DNA. Though it’s mostly been used for research purposes, CRISPR-Cas9 has appeared to make a notable difference in genetic disorder treatment: A woman named Victoria Gray said her sickle cell disease symptoms were significantly alleviated after scientists treated her using CRISPR, CNN reported in March. Scientists removed premature cells from Gray’s bone marrow and modified them. The gene-edited cells, once returned to Gray’s body, appeared to have produced fetal hemoglobin, a type of hemoglobin that makes it harder for cells to sickle and stick together.

Current gene therapy trials — including the sickle cell trial Gray was a part of — involve altering nonreproductive cells in what’s known as somatic gene editing.

But the process of preemptively manipulating the genes of human sperm, eggs or embryos in a way that evokes “Gattaca” — called heritable gene editing — has raised serious ethical concerns. In 2018, Chinese doctor He Jiankui said that he had modified two human embryos using CRISPR-Cas9 and that the modifications would make them resistant to HIV. The scientific community swiftly condemned his work, and he received a three-year prison sentence in 2019.

 


‘M3GAN’ and ‘Her’ offer opposing views of AI


Society’s fascination with artificial intelligence has resulted in no shortage of films that depict both its potential to facilitate a more advanced way of life and the hypothetical horror of AI overtaking humanity.

“These movies tend to reflect both our hopes and fears about our increasing reliance on digital companions,” Yaszek said.

In Spike Jonze’s “Her,” Joaquin Phoenix’s Theodore falls in love with Samantha, an advanced AI operating system who says she returns his affections. Siri, she is not: Samantha speaks with a human affect and has opinions and feelings, or at least is programmed to. It’s the rare sci-fi film that doesn’t villainize AI that’s able to mimic — or even genuinely feel — human emotion.

Samantha does not yet have a perfect equivalent in our own world — she could even view the physical world through a lens and comment on it, but there are some realistic AI-powered virtual assistants. Popular chatbots such as ChatGPT can closely imitate human speech and have been used to write extensive essays and answer complex questions posed by users, though they aren’t perfect. The tech outlet CNET published several articles generated by AI that contained major errors. And AI experts told CNN this year that they fear chatbots could be used to perpetuate disinformation since they’re programmed to give users more of what they’re seeking and hold their attention.

While “Her” humanized AI, the 2022 horror hit “M3GAN” tapped into viewers’ fears. M3GAN is a humanoid doll and caretaker for the young Cady, who loses her parents in a car accident, and the two form a sisterly bond. But M3GAN takes her duties as android big sister dangerously seriously, murdering anyone who threatens Cady or Cady’s trust in her.

Yaszek noted that robot caretaking tools are already in use: Nursing homes in Japan have for years employed robots to entertain and engage residents. Studies on whether the quality of elder care has improved in the country are ongoing, but several senior care facilities in Minnesota last year took a cue from Japan and started to incorporate robots built by University of Minnesota Duluth experts into residents’ care routines.

There are independent robots that deliver food, perform stunts at Disney’s California Adventure and dispose of bombs on behalf of police departments. Commercial robots are nowhere near as lifelike as M3GAN. But her AI capabilities — known as artificial general intelligence, which describes a bot’s ability to learn anything a human can — are closer to being a reality, said Shelly Palmer, a Syracuse University professor of advanced media and an expert in emerging tech, in an interview with CNN in January.

“We may be both grateful for these tools but also a bit worried,” Yaszek said. “What happens if these marvelous new technologies break down and leave our loved ones more vulnerable than ever before?

 


Pandemic preparedness in ‘Contagion’ rings true


During the early days of the Covid-19 pandemic, many turned to Steven Soderbergh’s “Contagion,” a 2011 film that depicts the stunningly quick spread of a deadly virus across the world. Upon its release, a scenario in which the world could change so drastically in a matter of days or weeks seemed unlikely. But when Covid-19 sent much of society into isolation in 2020, “Contagion” seemed like a prescient example of what a pandemic response could look like.

Even before Covid-19, experts at the Argonne National Laboratory, operated by the US Department of Energy, praised the film in 2012 for accurately portraying the rate at which a society would experience shortages of resources and the collective effort it takes to address a rapidly spreading virus.

Kelly McGuire, associate professor of English at Trent University in Ontario, wrote in 2021 that “Contagion” presents the development of a vaccine as the “end point of the arc of pandemic,” when, in our Covid-19 reality, the virus may never be eradicated despite the widespread availability of Covid-19 vaccines and boosters.

Though the Covid-19 vaccine has prevented more than 3 million deaths, according to one 2022 study, hundreds of thousands of Americans continue to be infected with the virus and thousands die monthly, according to the US Centers for Disease Control and Prevention. Immunocompromised people and those who haven’t received the vaccine remain at a higher risk of serious illness and death.

Reality has often surpassed the bounds of sci-fi, said Melissa Monique Littlefield, a professor at the University of Illinois Urbana-Champaign who teaches courses on sci-fi and speculative fiction. Even when our reality feels stranger than fiction, though, stories such as “Gattaca,” “M3GAN” and “Contagion” still have something valuable to say about the world in which we live and where it could head.

“(Sci-fi) doesn’t simply predict or merely comment on scientific discoveries or technological phenomena,” she said. “Instead, it offers us the opportunity to continually evaluate ourselves, our societies, and our assumptions about the world.”